Radykalne uproszczenie portfolio, zmiana modelu biznesowego na subskrypcyjny, ustandaryzowanie ekosystemu. To główne zmiany, które zaszły właśnie w portfolio VMware po akwizycji firmy przez Broadcom – firmę o globalnym zasięgu, działającą głównie w zakresie rozwiązań dla półprzewodników i oprogramowania komputerowego.
Finalizacja akwizycji VMware przez Broadcom poskutkowała kilkoma zmianami w linii produktowej tego producenta oraz modelu biznesowym sprzedawanego oprogramowania. Zmienił się również program partnerski, który de facto zaimplementowano od nowa. Jak już informowaliśmy, Axians jako doświadczony partner VMware znalazło się w gronie firm zaproszonych do nowego programu partnerskiego i utrzymało jeden z najwyższych poziomów współpracy – Premier Partner. Pod tym kątem zatem nic się nie zmienia – nadal oferujemy klientom dostęp do oprogramowania VMware i jego implementację na najwyższym poziomie.
Jakie są najważniejsze dla klientów zmiany w VMware?
- Koniec licencji wieczystych – czas na subskrypcje
Broadcom ogłosił zakończenie sprzedaży licencji wieczystych w zakresie swojego portfolio produktowego. Klienci, którzy posiadają licencje zakupione w modelu „perpetual”, będą musielii rozważyć przejście na model subskrypcyjny. To trend, który jest mocno widoczny na całym rynku. W tym kierunku idą m.in. firmy technologiczne takie jak Microsoft czy Oracle. Dzięki takiej praktyce biznesowej dostawcy oprogramowania mogą zadbać o zapewnienie klientom najwyższej jakości w formie regularnych aktualizacji. Jak podkreśla VMware, model subskrypcyjny wspiera elastyczność i innowacyjność w procesie transformacji cyfrowej, dając przewidywalność inwestycji i szybszy zwrot z niej. Dodatkowo, subskrypcje zapewniają większą swobodę w zakresie wykorzystywania licencji pomiędzy środowiskami lokalnymi i chmurowymi.
- Uproszczenie portfolio produktowego
Do tej pory w portfolio VMware dostępnych było wiele różnych produktów. Wprowadzone teraz zmiany przełożyły się na radykalne uproszczenie tej oferty. Aktualnie dostępne są dwa główne pakiety produktowe, które można rozszerzyć o dodatki uzupełniające ich funkcjonalność. Dzięki takiej reorganizacji klienci mają klarowniejsze informacje o ofercie i związanych z nią możliwościach.
Firma skupi się teraz na rozwoju VMware Cloud Foundation jako sztandarowego rozwiązania do budowy chmury hybrydowej klasy korporacyjnej, w której można uruchamiać nowoczesne aplikacje biznesowe o krytycznym znaczeniu w bezpieczny sposób. W ramach oferty produktowej udostępnione zostanie również nowy pakiet licencji – VMware vSphere Foundation, które łączy w pełni funkcjonalną platformę wirtualizacji serwerów vSphere z inteligentnym zarządzaniem i monitoringiem, aby zapewnić najlepszą wydajność, dostępność i efektywność środowiska. Produkty można rozszerzać o dodatkowe funkcjonalności, m.in. wirtualizację pamięci masowej, ochronę przed ransomware’em, disaster recovery czy usługami platform aplikacyjnych. Już niedługo mają pojawić się kolejne funkcjonalności, takie jak Private AI.
Klienci, których środowiska nie mają tak rozszerzonych wymagań będą mogli skorzystać z oferty znanych do tej pory produktów – VMware vSphere Standard oraz pakietu Essential Plus. Największą różnicą w zakresie wszystkich wyżej wymienionych pakietów licencyjnych jest zmiana sposobu licencjonowania, który do tej pory opierał się na licencjonowaniu procesorów fizycznych (CPU), przy czym na ten moment będą to fizyczne Core procesora (z wartością minimalną 16 core per CPU) Propozycją dla klientów poszukujących rozwiązania HCI pozostanie VMware vSAN jako dodatek do vSphere Foundation oraz Cloud Foundation. Zmianie ulegnie w tym wypadku również model licencjonowania, który uzależniony będzie od pojemności klastrów HCI.
Dodatkowo warto zauważyć iż dział VMWare End User Computing (EUC) obejmujący swoim zakresem obszary takich produktów jak VMware Horizon oraz Workspace One jest w trakcie sprzedaży przez Broadcom firmie private equity KKR, której właścicielem jest Barracuda Networks – finalizacja transakcji może zająć jeszcze kilkanaście miesięcy. Planowana jest również sprzedaż jednostki biznesowej odpowiedzialnej za bezpieczeństwo (Carbon Black). Aktualnie strategia VMware by Broadcom skupia się na obszarach związanych z chmurą prywatną i hybrydową.