Epidemia koronawirusa spowodowała znaczne zmiany w funkcjonowaniu wielu przedsiębiorstw. Aby przeciwdziałać negatywnym skutkom COVID-19, zwłaszcza gospodarczym, przyjęte zostały przepisy, które mają pomóc prywatnym przedsiębiorstwom i instytucjom publicznym.
Zmiany w wyjątkowej sytuacji
Niecodzienne okoliczności sprawiają, że konieczne są szczególne regulacje, które pozwolą poradzić sobie z najpoważniejszymi problemami. Wprowadzona niedawno ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (specustawa dot. COVID-19) umożliwia m.in. odstąpienie od ustalonych procedur w zakresie prowadzenia zamówień publicznych. W ten sposób można znacznie przyspieszyć prowadzone działania, jeśli ich celem jest zabezpieczenie zdrowia publicznego oraz zapobieganie rozprzestrzenianiu się choroby. Ustawodawca przyjął bowiem, że w tej sytuacji liczy się efektywne udzielenie zamówienia, a bezdyskusyjną i kluczową rolę w realizacji takich zamówień odgrywa czas.
Licencje na oprogramowanie i zakup infrastruktury IT
Oprócz elementów niezbędnych do ratowania zdrowia i życia ludzkiego, w tym środków ochrony osobistej czy sprzętu medycznego, które w naturalny sposób należą do tej kategorii, zaliczają się do niej także elementy infrastruktury IT. Dzięki ich niezwłocznemu nabyciu możliwe jest m.in. podjęcie pracy zdalnej, która w tym przypadku jest istotnym czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo pracowników, a także możliwość funkcjonowania poszczególnych jednostek w sposób jak najmniej zakłócony.
Na rynku dostępnych jest wiele technologii pozwalających tworzyć wirtualny odpowiednik fizycznego miejsca pracy (Digital Workplace). Aplikacje te pozwalają na wykonywanie zadań w dowolnej lokalizacji i czasie, korzystając z zasobów danych organizacji oraz doświadczenia i wsparcia zespołu. Wymaga to nie tylko wykorzystania niezawodnych platform do komunikacji, lecz także odpowiedniego zabezpieczenia wymiany rozproszonej wiedzy organizacyjnej i zarządzania nią.
Co może wchodzić w ten zakres?
W ramach możliwości, które daje specustawa o COVID-19, nabyć można nie tylko sprzęt i aplikacje bezpośrednio służące do realizacji obowiązków służbowych w trybie zdalnym, jak np. laptopy, lecz także oprogramowanie do organizacji wideokonferencji czy urządzenia IT, które służą do uruchomienia, utrzymania i rozbudowy cyfrowych miejsc pracy. Tym samym zakupem mogą zostać objęte niezbędne elementy infrastruktury sieciowej potrzebne do organizacji pracy zdalnej, takie jak:
- serwery, konieczne do zwiększenia mocy obliczeniowych i poprawienia wydajności,
- macierze, potrzebne do rozbudowy przestrzeni dyskowej m.in. dla wykonywania zadań w modelu zasobów współdzielonych, z których korzystają pracownicy i kontrahenci,
- switche, usprawniające transmisję danych,
- biblioteki, zarówno taśmowe, jak i wirtualne, przyspieszające proces wyszukiwania określonych informacji,
- firewalle, zabezpieczające komputery przed włamaniem.
Efektem inwestycji jest podniesienie wydajności i dostępności usług świadczonych przez organizacje. Dotyczy to w równym stopniu pracowników korzystających z zasobów wewnętrznych i zwiększenia dostępności usług, jakie dana instytucja świadczy dla obywateli.
Każdą sytuację należy potraktować indywidualnie i ocenić, czy zostały spełnione przesłanki do skorzystania z możliwości zakupu oprogramowania czy też infrastruktury IT. Jak potwierdza jednak Urząd Zamówień Publicznych, takie możliwości istnieją, dlatego warto z nich skorzystać.