Systemy Business Intelligence (BI) są istotnym wsparciem w każdym przedsiębiorstwie. Dzięki nim, możliwa jest integracja danych z różnych systemów informatycznych i zachowanie kontroli nad procesami zachodzącymi w obrębie firmy.
Decydując się na zastosowanie systemu BI, warto wybrać rozwiązanie, które będzie nie tylko funkcjonalne, ale przede wszystkim dopasowane do potrzeb i charakteru działalności naszej organizacji.
Wielkość zbiorów oraz rodzaj prowadzonych analiz
- W celu określenia czy dane narzędzie BI jest odpowiednie do specyfiki naszej firmy, należy wziąć pod uwagę kilka czynników, w tym m.in.:
- rodzaj źródeł danych,
- typ prowadzonych analiz,
- sposób raportowania,
- zasady tworzenia nowych raportów i analiz.
Wpływ na wybór rozwiązania ma również docelowa liczba użytkowników, którzy będą korzystać z wprowadzanego systemu oraz możliwości samodzielnego „wyciągania” określonych danych przez użytkowników. Na rynku dostępne są różne systemy BI, dlatego trzeba uprzednio zweryfikować potrzeby firmy, aby dobrać optymalne rozwiązanie. Warto zauważyć, że wiele spośród funkcjonujących na rynku rozwiązań do gromadzenia i analizowania danych pozwala na prowadzenie analiz, ale nie daje możliwości efektywnego zarządzania informacjami.
Dojrzałe rozwiązania BI pozwalają na przetwarzanie obszernych zbiorów, także danych rozproszonych i informacji przetwarzanych oraz przechowywanych w odmienny sposób (np. pozyskanych z różnych baz danych, rozproszonych systemów, składowanych w rozwiązaniach chmurowych, czy pochodzących z systemów czasu rzeczywistego).
Ważnymi aspektami wyboru powinna być także decyzja czy nasze dane analityczne powinny być składowane w systemie, czy też oczekujemy jedynie żeby rozwiązanie BI umożliwiało nam analizę już zgromadzonych informacji. Równie istotne jest określenie czy nasze wymagania raportowe i analityczne zostały zdefiniowane w gotowych szablonach raportów. Warto też odpowiedzieć sobie na pytanie czy istnieje konieczność eksploracji danych, identyfikacji trendów oraz obrazowania zależności i korelacji między różnymi działaniami zachodzącymi w organizacji. Nowoczesne systemy BI pozwalają na analizowanie procesów zachodzących w czasie rzeczywistym oraz obrazowanie prognoz pomocnych w określaniu celów biznesowych i podejmowaniu strategicznych decyzji w firmie.
Użytkownicy systemów BI a rodzaj licencji
Określenie potrzeb i kompetencji użytkowników rozwiązań Business Intelligence jest ważne dla dobrania odpowiedniego rozwiązania. W zależności od wpływu na zarządzanie firmą, użytkowników systemów BI można podzielić trzy grupy:
- kadrę menadżerską i analityków – którzy potrzebują obszernych analiz, w celu opracowywania strategii biznesowych,
- kierowników – korzystających z analiz sporadycznie, głównie w celu rozwiązania konkretnego problemu,
- pracowników niższego szczebla – którym dane pomagają efektywniej wykonywać obowiązki, jednak nie odgrywają dla nich kluczowej roli.
Modele licencjonowania systemów klasy BI
W przypadku systemów Business Intelligence licencjonowanie najczęściej zależy od liczby osób korzystających z aplikacji oraz sposobu wykorzystywania przez nich danych. Na rynku dostępne są zarówno licencje rozliczane za użytkownika, ilość serwerów czy wielkość bazy danych.
Sposoby budowania analiz i raportów
Nowoczesne systemy BI pozwalają na współdzielenie modeli danych i kontekstową ich rozbudowę przez określonych użytkowników w ramach ich kompetencji. Dzięki temu podejściu zachowujemy jednolity, spójny model danych dla całej organizacji i jednocześnie zapewniamy użytkownikom możliwość eksplorowania oraz analizowania szczegółów w kontekście interesujących ich procesów biznesowych. Bardziej tradycyjne podejście dzieli dane analityczne na odrębne podzbiory, które po pewnym czasie funkcjonowania systemu BI bywają zwykle wzbogacane o dodatkowe szczegóły analityczne niedostępne w innych katalogach. Doprowadza to często do sytuacji, w której dane pochodzące z poszczególnych obszarów przestają być zgodne ze sobą. Co z kolei jest powodem utraty zaufania użytkowników do systemu. Współdzielony model danych z możliwością kontekstowego rozszerzania dla poszczególnych procesów biznesowych zapobiega takim sytuacjom.