Executive Summary Raportu Dojrzałość technologiczna polskich firm

  • Wyniki badania skupiają się na pięciu obszarach: transformacji cyfrowej w odniesieniu do strategii firm, konsumpcji IT, bezpieczeństwie informatycznym, zasobach ludzkich oraz inwestycjach, które firmy planują na przestrzeni najbliższych dwóch lat.
  • Transformacja cyfrowa wymaga otwartości na zmiany organizacyjne oraz determinacji do przekształcenia wielu procesów w firmie – większość menedżerów definiuje ją jako zmianę sposobu działalności firmy na poziomie strategicznym, która pozwoli na wykorzystanie pełnego potencjału nowych technologii. Nie ma znaczących różnic w deklaracjach menedżerów z firm zatrudniających od 100 do 250 osób, jak i menedżerów ze spółek z zatrudnieniem pow. 250 osób. Ci z mniejszych jednostek, zdecydowanie częściej utożsamiają transformację z wdrażaniem nowych narzędzi.
  • Wśród korzyści płynących z cyfryzacji menedżerowie wskazują głównie poprawę elastyczności i efektywności procesów, a także trafne podejmowanie decyzji w oparciu o wcześniej niedostępne dane.
  • Największe bariery w obszarze transformacji cyfrowej polscy menedżerowie upatrują przede wszystkim w braku kompetencji i mentalności pracowników oraz kosztach, które są z tego rodzaju projektami związane. Respondenci zdają sobie jednocześnie sprawę z wartości, jaką niesie za sobą inwestycja w pracowników. Niemalże połowa polskich menedżerów przyznała, że firmy chętnie inwestują w szkolenia podnoszące kompetencje wewnętrznych zespołów. Wbrew obiegowej opinii, polscy menedżerowie nie obawiają się jednak konieczności redukcji personelu, związanej z wdrażaniem nowych technologii – nie uważają więc, że maszyny są w stanie zastąpić ludzi.
  • Outsourcing procesów IT polskich przedsiębiorstw – ponad połowa menedżerów deklaruje, że ich firmy korzystają z własnych narzędzi i infrastruktury, tym samym „zamrażając” kapitał w obszarze, który z dnia na dzień traci na wartości. Na rozwiązania chmurowe decyduje się jedynie 13 proc. polskich przedsiębiorstw.
  • Ponad 90 proc. decydentów w polskich firmach ma świadomość zagrożeń dla cyberbezpieczeństwa. Aż trzy czwarte respondentów zadeklarowało, że w ich firmach wdrożona jest kompleksowa strategia bezpieczeństwa informatycznego, jednak praktyka rynkowa pokazuje, że na poziomie strategicznym kompleksowo zabezpieczają się jedynie duże, wyspecjalizowane podmioty, na przykład z branży finansowej. Cyberbezpieczeństwo stanowi większe wyzwanie dla mniejszych podmiotów.
  • Z jednej strony ponad połowa menedżerów twierdzi, że firmy nie dysponują odpowiednimi budżetami na wprowadzenie wszystkich zmian, więc wprowadzają je stopniowo. Z drugiej natomiast firmy deklarują, że w najbliższej przyszłości zamierzają przeznaczyć na inwestycje we wdrożenia istotne kwoty (niemalże 1/3 firm deklaruje, że przeznaczy środki na rozwój nowych technologii na poziomie od 1 do 10 mln zł).
  • Obszary dotyczące cyfryzacji, w które zamierzają inwestować firmy różnią się w zależności od wielkości przedsiębiorstwa. W przypadku firm zatrudniających 100-250 osób na pierwszym miejscu stawiane są finanse i kontroling, w przypadku firm zatrudniających ponad 250 osób na szczycie znajdują się inwestycje w bezpieczeństwo i ochronę informacji.