Efektywne zarządzanie coraz bardziej złożonymi procesami finansowo-księgowymi to zawsze spore wyzwanie, szczególnie gdy regularnie zachodzą zmiany w wymaganiach prawnych. Przykładem są kwestie związane z Jednolitym Plikiem Kontrolnym dla CIT: KR_PD i ST_KR (potocznie JPK CIT), który wymaga nie tylko dostosowania systemów informatycznych, ale także zmiany podejścia do zarządzania danymi finansowymi. Przedsiębiorcy po raz kolejny stają zatem przed wyzwaniem związanym z dostosowaniem swoich systemów informatycznych do nowych wymogów raportowania. I po raz kolejny przekonują się, że niezawodny integrator systemów IT, który nie tylko dostarcza rozwiązania informatyczne, ale również je wdraża i wspiera firmę w bieżącej działalności, jest po prostu niezbędny w funkcjonowaniu w warunkach regularnych zmian legislacyjnych.

Jednym z elementów transformacji polskiego systemu podatkowego jest JPK CIT, który – obok KSeF i innych nowinek w obszarze procesów finansowo-księgowych – ma uspójnić ekosystem raportowania podatkowego w Polsce.

JPK CIT sam w sobie jest po prostu nowym standardem raportowania dla podatku dochodowego od osób prawnych. Format ten znacząco wykracza poza dotychczasowy JPK KR, obejmując nie tylko księgi rachunkowe, ale także szczegółowe informacje o środkach trwałych, wartościach niematerialnych i prawnych oraz różnicach między wynikiem bilansowym a podatkowym. Istotnym aspektem JPK CIT jest ustrukturyzowana forma XML, która umożliwia automatyzację procesów kontrolnych i analitycznych po stronie organów podatkowych.

Wdrożenie JPK CIT zostało zaplanowane etapowo, rozpoczynając od największych podmiotów w 2025 roku (osiągających przychody powyżej 50 mln euro oraz grupy kapitałowe), poprzez podatników zobowiązanych do JPK_V7 w 2026 roku, aż po objęcie wszystkich pozostałych podatników CIT w 2027 roku. Ta strategia wdrożeniowa pozwala na stopniową adaptację systemu i daje czas na dostosowanie procesów wewnętrznych w przedsiębiorstwach.

Axians przygotowuje klientów na JPK CIT

Wieloletnie doświadczenie Axians i stały dialog z instytucjami państwowymi sprawia, że firma może służyć nie tylko wsparciem technicznym, ale również ekspercką wiedzą w zakresie interpretacji oraz praktycznego zastosowania nowych przepisów. A wątpliwości nie brakuje. Jak się okazało podczas 47. edycji konferencji SAMBA, gdzie temat JPK CIT był jednym z najważniejszych i najczęściej omawianych tematów, a ile osób, tyle było interpretacji wytycznych Ministerstwa Finansów w zakresie JPK CIT. Zespół Axians mógł rozwiać wszystkie wątpliwości uczestników spotkania, dzieląc się swoimi doświadczeniami oraz informacjami bezpośrednio od Ministerstwa Finansów.

Rozwiązanie Axians dla JPK CIT

Wspierając swoich klientów, firma Axians zaproponowała im dedykowane rozwiązanie, które usprawni dostosowanie instancji systemu Infor LN do nowego standardu raportowania finansowego. Pierwsze konsultacje odbyły się podczas 47. edycji konferencji SAMBA. Uczestniczyło w nich 20 firm z całej Polski, które pozostają pod stałą opieką serwisową konsultantów Axians. Taka formuła spotkania umożliwiła nie tylko podzielenie się informacjami na temat JPK CIT, ale również wspólne przetestowanie propozycji rozwiązania i zebranie opinii zwrotnych bezpośrednio od samych zainteresowanych – specjalistów dot. finansów pracujących z systemami Infor.

Jak podkreśla Maciej Sitko, Solution Architect i Team Leader w segmencie Infor w Axians, podejście firmy do tworzenia rozwiązań informatycznych łączy w sobie dwa pozornie sprzeczne elementy: maksymalną automatyzację procesu wdrożenia oraz elastyczność i dopasowanie do indywidualnych potrzeb klienta.

Klienci podkreślali również wartość regularnych biuletynów informacyjnych, które otrzymywali od początku procesu legislacyjnego, przez wszystkie jego etapy, aż po finalne wdrożenie struktury JPK CIT.

Chmura odpowiedzią na zmiany regulacyjne

Zmiany regulacyjne to standard. Ministerstwo Finansów regularnie aktualizuje wytyczne i interpretacje przepisów, co wiąże się nie tylko z koniecznością uzupełniania wiedzy, ale przede wszystkim technologii. Każda nowa zmiana w systemie finansowo-księgowym wymaga odpowiedniej aktualizacji oprogramowania, które obsługuje raportowanie – czyli niesie za sobą nie tylko koszty pracy działu IT, ale również weryfikowania i testowania, czy wszystko działa zgodnie z zamierzeniami ustawodawcy.

 

 

Technologia chmurowa nie tylko wspiera bieżącą działalność operacyjną, ale także otwiera nowe możliwości w zakresie analizy danych finansowych. Centralizacja danych w chmurze umożliwia zaawansowaną analitykę, benchmarking i prognozowanie, co przekłada się na lepsze decyzje biznesowe i optymalizację procesów finansowych. Więcej o zaletach chmury przeczytasz w e-booku: „Firma produkcyjna w chmurze. Nie „czy”, a „kiedy”?”.

Zobacz pozostałe aktualności