Z miesiąca na miesiąc obserwujemy, jak sztuczna inteligencja rozwija się, dając nam zupełnie nowe możliwości. Rozwiązania oparte o machine learning wkrótce będą widoczne we wszystkich gałęziach biznesu. Czy również w systemach ERP? W tym artykule opowiemy o kierunku rozwoju tego oprogramowania!
Czym jest ERP?
Enterprise Resources Planning to systemy umożliwiające kompleksowe zarządzanie firmą. Najlepsze z nich to platformy dostępne w chmurze, umożliwiają nadzorowanie wielu aspektów pracy przedsiębiorstwa – księgowość, kadry, zarządzanie zapasami, zarządzanie danymi wyrobów, procesy produkcyjne, kontrola jakości, serwis. Przy tak dużej liczbie danych do analizy łatwo o popełnienie błędu lub przeoczenie pewnych informacji, nawet przez doświadczonego pracownika. Czy AI może pomóc w zminimalizowaniu ryzyk związanych z błędami ludzkimi?
Rola sztucznej inteligencji w systemach zarządzania firmami
Machine learning i jego bardziej zaawansowana odmiana, deep learning, już dziś wspomaga rozwój biznesu. Sztuczną inteligencję powszechnie spotyka się na przykład w e-commerce, a zwłaszcza w systemach rekomendacji produktów. W przypadku ERP, AI bez wątpienia przejmie wiele funkcji do tej pory sprawowanych przez wykwalifikowanych pracowników, na przykład analizy danych i raportowanie.
W miarę jak AI staje się coraz bardziej zaawansowana, przyszłość systemów ERP jawi się niezwykle obiecująco. Jednym z najważniejszych kierunków rozwoju jest zdolność narzędzi uczenia maszynowego do analizy ogromnych ilości danych generowanych i obsługiwanych w firmie. Dzięki AI te dane mogą stać się znacznie bardziej użyteczne, umożliwiając sprawniejsze przewidywanie trendów, identyfikację potencjalnych problemów i optymalizację operacji firmy. Wykorzystanie algorytmów uczenia maszynowego umożliwia bowiem dokładniejszą analizę bieżących danych, co pozwala na wsparcie podejmowania decyzji dotyczących np. prognozowania trendów biznesowych, zapotrzebowania na produkty, zachowań klientów, określenia kolejności realizacji zgłoszeń i zleceń.
Przykładowe zastosowania AI w ERP
SAP
- Zaawansowana automatyzacja procesów. SAP kładzie duży nacisk na automatyzację złożonych procesów biznesowych. Sztuczna inteligencja w SAP szczególnie specjalizuje się w zwiększaniu wydajności operacyjnej poprzez koncentrację na optymalizacji procesów na wysokim poziomie, a nie tylko na rutynowych zadaniach.
- Zintegrowana inteligencja biznesowa. AI integruje się z narzędziami Business Intelligence, zapewniając zaawansowaną analitykę. Jest to szczególnie korzystne w przypadku planowania i analizy finansowej, gdzie wykorzystać można zaawansowane narzędzia do prognozowania i budżetowania.
- Integracja z S/4HANA. Flagowe rozwiązanie ERP firmy SAP, S/4HANA, wykorzystuje sztuczną inteligencję do poprawy przetwarzania danych i wglądu w czasie rzeczywistym. Ma to kluczowe znaczenie w branżach przetwarzających duże, złożone zbiory danych, takich jak produkcja i logistyka.
Infor
- Rozwiązania branżowe. Sztuczna inteligencja firmy Infor (Infor Artificial Intelligence) wyróżnia się zastosowaniami branżowymi. Dostępne są rozwiązania dostosowane do specyfiki sektorów takich jak opieka zdrowotna, hotelarstwo i produkcja, koncentrujące się na unikalnych wyzwaniach i typach danych przetwarzanych w każdej branży.
- Doświadczenie użytkownika i współpraca. Infor kładzie duży nacisk na poprawę doświadczenia użytkownika dzięki AI. Narzędzia są zaprojektowane tak, aby były bardziej przyjazne dla użytkownika i intuicyjne, ułatwiając współpracę i udostępnianie danych między działami. W standardzie oprogramowania dostępna warstwa AI pozwala trenować i wykorzystywać nowe umiejętności.
- Optymalizacja łańcucha dostaw. Sztuczna inteligencja w systemie Infor szczególnie specjalizuje się w zapewnianiu wglądu w łańcuch dostaw w czasie rzeczywistym, pomagając firmom skuteczniej przewidywać zmiany rynkowe i dostosowywać się do nich.