Automatyzacja procesów i sztuczna inteligencja to narzędzia niezbędne, by przedsiębiorstwa mogły poradzić sobie z ciągle rosnącą ilością danych oraz utrzymać rynkową pozycję. Z pomocą przychodzi m.in. Dell Technologies.

Rynek telekomunikacyjny, światowy, a tym bardziej krajowy stoi przed całym szeregiem wyzwań związanych z cyfryzacją.

Branża telekomunikacyjna jest pełna sprzeczności, zwłaszcza w Polsce. Z jednej strony operatorzy komórkowi oraz dostawcy usług telekomunikacyjnych to przedsiębiorstwa z konieczności najbardziej ucyfrowione. Z drugiej jednak przed tymi firmami stoją kolejne wyzwania cyfrowe związane z wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań automatyzacji oraz sztucznej inteligencji.

Myliłby się ktoś, sądząc, że w Polsce nie jest dostępna sieć 5G, skoro nawet nie ogłoszono jeszcze przetargów na częstotliwości dla tej sieci. Rośnie bowiem liczna sieci lokalnych i prywatnych o parametrach 5G, która jest budowana na istniejącej infrastrukturze LTE. Drugi paradoks to rynek smartfonów. Jak podało IDC, w ostatnim kwartale 2022 r. sprzedaż smartfonów Polsce spadła o niemal jedną piątą, ale pod względem wartości tylko o kilka procent. Najprawdopodobniej ten trend redukcji ilościowego popytu na sprzęt przy wzroście średniej ceny się utrzyma również w tym roku.

Branża potrzebuje inwestycji we wspomniane innowacyjne rozwiązania cyfrowe – będą to koszty, które mogą wpłynąć na zmniejszenie przychodów. Kontekst makroekonomiczny również nie wróży nic dobrego. Do tego wspomniany brak zielonego światła dla upowszechnienia sieci 5G też nie napawa optymizmem.

Ale mimo to – tu ostatnia sprzeczność – w tym roku spodziewane są wzrosty w branży telekomunikacyjnej. Jak wynika z raportu PMR Market Experts, w tym roku wartość tego segmentu rynku wyniesie 43,5 mld zł, czyli o 1,2 mld więcej, niż w 2022 r. Zdaniem agencji badawczej wzrost będzie możliwy dzięki większym przychodom z tytułu usług telefonii komórkowej oraz szerokopasmowego internetu.

Wyzwania finansowe…

Skala wyzwań, jakie stoją przed branżą telekomunikacyjną, jest w tym roku bez wątpienia większa, niż w latach poprzednich. Ewolucja dzieje się w dwóch podstawowych obszarach: biznesowym i funkcjonalnym. Biznesowy, to wyścig o redukcje kosztów, które pozwolą na zwiększenie konkurencyjności, czego konsekwencją jest większa zyskowność przedsiębiorstwa.

Aby tego dokonać, należy zainwestować w odpowiednie narzędzia do automatyzacji oraz sztucznej inteligencji. W zakresie automatyzacji oraz optymalizacji zasobów bardzo ważną rolę odgrywa infrastruktura informatyczna w postaci serwerów i rozwiązań sieciowych. Dziś nie ma już pytania, czy stosować chmurę, jest tylko pytanie, jaki model wybrać – chmurę publiczną, prywatną, czy hybrydową, czyli połączenie obu typów. Wybór zależy od potrzeb przedsiębiorstwa. Firmy o profilu telekomunikacyjnym są zwykle najbardziej wymagające pod tym względem. Dell Technologies ma w swojej ofercie szerokie portfolio rozwiązań serwerowych przeznaczonych dla firm o profilu telekomunikacyjnym.

Bardzo ważnym obszarem, zarówno dla automatyzacji, jak i funkcjonalności jest sztuczna inteligencja. W pierwszym przypadku jest ona używana najczęściej do analizy danych.

…i funkcjonalne

Sztuczna inteligencja w służbie funkcjonalności to rosnąca liczba aplikacji, które – ujmując to kolokwialnie – ułatwiają życie użytkownikowi smartfona, poczynając od asystenta głosowego, a kończąc na oprogramowaniu aparatu, które zarządza zdjęciami tak, by określić, które elementy kadru są najważniejsze i zadbać o ich właściwą jakość. Oczywiście sztuczna inteligencja coraz częściej jest stosowana w przypadku działów obsługi klienta, czy to w formie bezpośredniej rozmowy, czy czatu online.

W przypadku krajowego rynku telekomunikacyjnego należy podkreślić, że lista wyzwań, przed którymi stoi, jest dużo większa, niż w przypadku rynku ogólnoświatowego. Operatorzy i dostawcy usług telekomunikacyjnych podkreślają, że polski rynek jest bardzo konkurencyjny. Pod tym eufemizmem kryje się oczywista prawda, że marże nie należą do wysokich. Dlatego każdy wzrost kosztów działalności oznacza w praktyce konieczność podniesienia cen. A koszty są coraz wyższe. Przykładem jest podwyżka kosztów dystrybucji energii, które od grudnia 2022 wzrosły o 50 proc., a należy pamiętać, że ten sektor rynku nie może liczyć na wsparcie ze strony państwa w żadnej sferze, w tym w zakresie cen energii.

Innym wyzwaniem, które wiele rynków ma już za sobą, jest inwestycja w infrastrukturę 5G. Pierwszą cezurą w rozwoju sieci telefonii komórkowej piątej generacji w Polsce będzie moment, w którym po zakończeniu prac nad dokumentacją techniczną, która zawiera wymagania i warunki do budowy sieci 5G.

Ostatnim etapem będzie ogłoszenie i przeprowadzenie aukcji na dystrybucję pasma z częstotliwości używanej w 5G (czyli 3,6 GHz). Wtedy operatorzy, którym pasmo zostanie przydzielone, będą mogli rozpocząć budowę sieci. To będzie niewątpliwie bardzo duże wyzwanie pod względem kosztów, ale telekomy są na nie gotowi już od ponad trzech lat, bo według pierwotnych planów, aukcje miały być rozpisane na początku 2020 r. Jeśli sprawdzą się aktualne prognozy, inwestycje w sieci 5G rozpoczną się jesienią tego roku.

Artykuł partnera: Dell Technologies

Zobacz pozostałe aktualności